Beyazperde karardı

Sinema salonlarında gösterilen filmlerin karanlık ve kalitesiz olması seyircilerin tepkisine neden oluyor. Sinema salonu işletmecileri ve teknisyenler, dolarla satılan projeksiyon lambalarının dövizdeki artışlar nedeniyle temin edilmesinde zorluklar yaşadıklarını belirtiyor.

Beyazperde karardı

Umut Serdaroğlu

Pandemi süresince kapalı kalan sinema salonları çok kan kaybetti. Sinema salonları şimdi yeni bir tehditle karşı karşıya: Döviz kurundaki önlenemeyen yükseliş. Dövizdeki artış, sinema seyircisine de yansıyor. Seyirci bilet zamlarına rağmen film gösterimlerinin karanlık ve kalitesiz bir şekilde izleyicilere sunulmasından şikayetçi.

“Ayrıcalık sinema” olarak adlandırılan salonlarda sunulan filmlerin, diğer salonlara göre izlenebilirliğinin daha yüksek olması da şikâyetler arasında. Ancak belirtilen “ayrıcalıklı salonların” sadece metropollerde ve bu şehirlerdeki belirli bölgelerde bulunması ile ayrıca ücretlerinin neredeyse iki kat daha fazla olması sinemaseverlerin bu salonlara ulaşımını bir hayli zorlaştırıp, seyirciyi karanlık gösterimlere mahkûm ediyor. Elbette tüm bunların ucu ekonomik sebeplere bağlanıyor. Sinema işletmecileri ve teknikerler tüm bu sebepleri anlattı.

beyazperde-karardi-957988-1.
Serdar Arslan

İzmir’de 1970’ten bu yana faaliyet gösteren tarihi Karaca Sineması’nın işletmecisi Serdar Arslan, kur artışlarının sinema salonlarına etkisini anlattı. Teknik olarak bütün imkânlarını kullandıklarını ve sinemaseverlere iyi bir sinema gösterimi sunmanın asıl amaçları olduğunu dile getiren Serdar Arslan, şu açıklamayı yaptı:

“Salonlarımızda kullanılan projeksiyonlarda çift lamba kullanıyoruz. Böylelikle filmi, sinemaseverler ile olması gerektiği şekilde buluşturuyoruz. Ancak son zamanlarda yaşanan döviz artışı birçok sinema işletmecisinin de belini bükmüş durumda. Lambalar dolar üzerinden temin edildiği için birçok yerde ömrü bitmiş lambalar ile sinema gösterimi gerçekleştiriyor ve bu da seyir zevkini bir hayli aşağıya çekiyor.”

YÜKSEK MALİYETLER

Dijital Sinema Projektörleri ve Ses Sistemleri dağıtımını gerçekleştiren Matris Mühendislikten Bülent Açıkelli de pandemi süresince gerçekleşen sinema yasaklarının işletmeleri zor durumda bıraktığını aktardı. Açıkelli, şöyle konuştu:

beyazperde-karardi-957989-1.
Bülent Açıkelli

“Sinema sektörü son 10 yıl içerisinde dijital sinemaya evrildi, eski projeksiyonların yerini dijital projektörler aldı. Ancak projektörlerde kullanılan lambaların maliyeti yüksek olduğu için 2 bin saatte değiştirilmesi gereken lambalar 5 bin saat kullanılıyor. Bu da görüntü kalitesinin düşmesine yol açıyor. Ancak bu lambalarının maliyetinin yüksek olması ve pandemi süresince sinemaların boş kalması işletmelerin ömrü bitmiş lambalar ile devam etmesine yol açıyor.”

İHMALKÂRLIK DA VAR

İstanbul’daki tarihi Yeşilçam Sineması’nda makinist olarak görev alan Burcu Karakaş ise işletmecilerin büyük ihmalkârlıklarının seyir zevkini fazlasıyla düşürdüğünü dile getirdi. Karakaş düşüncelerini şu ifadelerle aktardı:

beyazperde-karardi-957990-1.
Burcu Karakaş

“Pandemi ve döviz artışı kimi sinema işletmelerinde gerekli malzemeleri temininin zorluyor. Ancak bazı işletmeler maddi zorluk yaşatmayacak teknik aksaklıkları çözmeyerek de sinemaseverleri hayal kırıklığına uğratıyor. Örneğin, daha önce gittiğim farklı bir sinema salonunda projeksiyon ayarları yapılmadığı için görüntü çok kötüydü. Şikâyetimi dile getirmiş olmama rağmen bir çözüm üretmediler. Bunun yanında sinema salonları pis bırakılıyor, perdeler bakımdan geçirilmiyor. Bu durumun temel sebebi ise işletmecinin nasıl olsa film izleyecek kişiler yine de bizi tercih edecek düşüncesinde olması.”

Yorum yapın